EERLIJKE HANDEL

 

Eerlijke handel of FairTrade bevordert de duurzame ontwikkeling in de internationale handel, met name bij de export van arme landen naar rijke westerse landen. FairTrade betekent dat bijvoorbeeld koffieboeren, cacaoboeren of bananenboeren in Latijns-Amerika, Afrika en Zuidoost-Azië een eerlijke prijs krijgen voor hun exportproducten. Een prijs die in verhouding staat tot de werkelijke productiekosten en niet een prijs die wordt bepaald door de verhoudingen op de internationale markt. FairTrade-producten dienen daarnaast te voldoen aan strenge milieu-eisen.

FairTrade-producten zijn in Nederland en België herkenbaar aan het Max Havelaar keurmerk en worden verkocht in Wereldwinkels, WAAR-winkels, supermarkten, warenhuizen en natuurvoedingswinkels. 

De allereerste fairtrade-producten werden in de jaren '40 en '50 verkocht via kerken in de Westerse wereld, met als bedoeling geld in te zamelen voor mensen in arme landen. In 1969 werd de eerste Wereldwinkel van Europa geopend in Breukelen. Veertig jaar later zijn er duizenden winkels met eerlijke handel in West-Europa. 

In 1988 ontstond het eerste keurmerk voor FairTrade-producten: Max Havelaar. De naam van dit keurmerk is afkomstig van de gelijknamige roman uit 1859 van Multatuli, waarin de onrechtvaardige behandeling wordt beschreven van lokale koffieboeren in de vroegere Nederlandse kolonie die tegenwoordig Indonesië heet. Het keurmerk gaat ervan uit dat hardwerkende boeren en boerinnen in vooral tropische landen uitstekend voor zichzelf en hun gezin kunnen zorgen en helemaal geen geld voor ontwikkelingshulp nodig hebben, mits ze tenminste een fatsoenlijke prijs ontvangen voor hun producten. Het Max Havelaar-keurmerk garandeert consumenten dat producten met dit keurmerk zijn verhandeld onder eerlijke handelsvoorwaarden en voldoen aan strenge milieueisen.

De populariteit van FairTrade-artikelen wordt elk jaar groter, zowel bij consumenten als bij bedrijven.